Krzysztof Szaszkowski

Krzysztof Szaszkowski

OPERATOR OBRAZU / KAMERY / STEADYCAM / OŚWIETLENIA / FOTOGRAF

MARCPOL

W marcu 2013r. zakończyliśmy zdjęcia do 30 sekundowego spotu dla największej polskiej sieci handlowej "MARCPOL", laureata konkursu "TERAZ POLSKA". Planem zdjęciowym był sporych rozmiarów market "MARCPOL" w Kiełpinie koło Warszawy.

Po wielu dniach intensywnych przygotowań, dopracowywania koncepcji scenariusza, wieloosobowa ekipa FILMICA.PL przyjechała do Warszawy. Po zakwaterowaniu się w hotelu usiedliśmy wszyscy wieczorem i omówiliśmy raz jeszcze scenariusz, koncepcje i założenia oraz plan zdjęć.

Na planie pojawiliśmy się z samego rana i od pierwszych minut rozpoczeliśmy rozładowywać samochody. Jedna z ekip rozstawiała sprzęt do rejestracji obrazu i dźwięku, druga oświetlenie, a trzecia montowała kran kamerowy. Pewnym utrudnieniem był fakt, że sklep, w którym realizowaliśmy zdjęcia był cały czas otwarty, w środku trwał codzienny shoping więc musieliśmy ostrożnie poruszać się ze sprzętem i nie przeszkadzać klientom. Pierwsze sceny zaplanowane zostały na zewnątrz sklepu, ale pogoda zaskoczyła nas dość niespodziewanie. Postanowiliśmy zatem zrealizować te sceny na green screen'ie wewnątrz galerii, obok sklepu, gdzie był duży świetlik dachowy dający bardzo naturalne oświetlenie dzienne. Jedna z ekip rozwiesiła zatem w kilka chwil 30m2 zielonego płótna na jednej ze ścian i rozpoczeliśmy zdjęcia. W scenie tej szczeglnie ważna była gra aktorska oraz współgranie statystów, dlatego mieliśmy sporo prób, aby dojść do jak najlepszego efektu końcowego.

Kolejne sceny realizowne były już na terenie samego marketu. Zakładały one scenki w różnych działach. Używaliśmy sporej ilości lamp z najróżniejszymi modyfikatorami dla ożywienia jednostajnego oświetlenia marketowego. Kilka razy musieliśmy też zrezygnować całkowicie ze światła zastanego w markecie zastępując je swoim. Wynikało to z różnych dominant kolorystycznych czy efektu migotania świetlówek w różnych działach. Jako, że po sklepie poruszali się klienci musieliśmy zwracać na nich szczególną uwagę, często wnikali nam w kadr dosłownie znikąd. Niestety nie było możliwości zamknięcia marketu na czas realizacji zdjęć. Materiał realizowaliśmy w technice DSLR, co pozwalało nam uzyskać piękną głębię i plastykę obrazu filmowgo. Używaliśmy jasnej optyki ze stajni Canona, różnych urządzeń do kreowania ruchu, jak np. kran i slider kamerowy. Niewątpliwą zaletą stosowania techniki DSLR i odpowiedniego dla niej osprzętu jest to, że zajmuje niewiele miejsca, można realizwać zdjęcia w trudno dostępnych miejscach, które normalnie trzeba by było dopasowywać do dużego sprzętu, a nawet dobudowywać kontrukcje kamerowe czy też tworzyć dekorację.

Musieliśmy rozsądnie rozdzielać pobór mocy elektrycznej, jaki generowały lampy. Moc na poziomie 10kW rozłożyliśmy na kilka faz, przez co podłoga sklepu przypominała często pajęczynę. Żeby ułatwić sobie transport sprzętu na terenie marketu, jednocześnie nie wprowadzając dodatkowego sprzętu własnego, używaliśmy kilku wóżków koszykowych, tych samych, jakie służą do robienia zakupów. Czasem nie mogliśmy ich odróżnić od wóżków klientów i dziwiliśmy się potem gdzie są, a stały obok nas :-).

Statyści i aktorzy zasługują na słowa uznania. Byli naprawdę cierpliwi i na bieżąco dopasowywali się do zmian, jakie pojawiały się na planie. Niektórzy statyści ewidentnie wysuwali się przed szereg grając prawie po aktorsku. To bardzo ułatwiało pracę i wpływało na lepszy efekt końcowy.

Dźwięk rejestrowany na planie był dźwiękiem pilotowym. Po zakończeniu zdjęć dogrywaliśmy postsynchrony już u nas na miejscu w studiu w Gorzowie Wielkopolskim, w oparciu o materiał audio zarejestrowany na planie.



























































  • Autor: Krzysztof Szaszkowski

Ostatnie realizacje więcej »

Mariusz Ancuta
kierownik działu filmowego Szczegółowe informacje, wycena produkcji i kampanii - tel. 95 783 57 13, kom. 501 574 530, e-mail: info@filmica.pl